DANS. De kamer van de twee gezusters. Choreografie: Lonneke van Leth. Gezien: 10 maart, Theater aan het Spui. Te zien t/m 18 maart. www.theateraanhetspui.nl

Desastreuze afloop met twee zussen

DEN HAAG
ROOS VAN PUT

Het uitgangspunt is een eeuwenoud verhaal, maar nog steeds actueel – want het gaat over het isolement van vrouwen. Lonneke van Leth vertaalt dat naar dans. In La Salla de las dos hermanas – de kamer van de twee gezusters – zullen de zusjes bruid van de sultan zijn. Nu zitten ze opgesloten en moeten de tijd met elkaar doorbrengen. Verstoken van elk contact met de buitenwereld verblijven ze in een kamer waar de ramen zodanig zijn dat de buitenlucht is te zien als ze enorm hoog springen.
Bijzonder aan deze voorstelling is de plek van het publiek: dat zit rondom een carré met in de hoogte hangende witte doeken - op lage banken, bekleed met Perzische tapijten. Ook kun je liggend kijken, op zwarte zachte vloerkussens. Hierdoor zit het publiek dicht op de dans. Van Leth houdt de verhaalstructuur vast en toont hoe de zusjes zich tot elkaar verhouden; lief, pesterig, dan weer stoeien ze. Precies zoals bloedverwanten met elkaar omgaan.
In danstaal laat zich de veranderende inhoud zien: heupen draaien verleidelijk, armen golven tot en met de vingers aan toe, gebaren worden puntig en scherp. Verandert de omgang, wijzigt de sfeer.
Rode draad is ongetemd verlangen, ongebluste lust. In het laatste deel laat Van Leth ruimte voor suggestie, voor het overige is zij soms te duidelijk in haar boodschap – misschien inherent aan de verhaalstructuur. Wat niet wegneemt dat deze voorstelling opnieuw aantoont hoe veelzijdig deze choreografe is. Keerpunt in het verhaal is de desastreuze afloop. En die is precies hoe bloedverwanten niet met elkaar omgaan.